Raadslid Bea Mieris van PvdA Tilburg heeft Artikel 41 vragen* gesteld over het ontbreken van NS-personeel op het NS Station in het centrum, tijdens de landelijke treinstoring van zondag 3 april 2022. Wij zijn het geheel eens met deze constateringen en vragen en dienen deze daarom mee in. *

Artikel 41 Vragen werden in de vorige raadsperiode ‘Artikel 40 Vragen’ genoemd, maar zijn feitelijk hetzelfde. De benaming wisselt per raadsperiode als de Raad een nieuw regelement van orde heeft aangenomen.

Zondag 3 april 2022 reden er in de middag en de rest van de dag geen treinen meer in Nederland door een storing bij de NS. Reizigers strandden op de verschillende stations, zo ook op het centraal station van Tilburg. Bij toeval was er een gestrande NS medewerker onder de reizigers, volgens de journalist van het BD. Deze medewerker kon medereizigers van info voorzien.

Het NS serviceloket op het centraal station van Tilburg is zo goed als dicht. Er zijn nog twee medewerkers over van de twintig, die naar verwachting nog hooguit enkele weken op het station in Tilburg zullen werken. De NS heeft besloten dat Tilburg een full service station moet worden. Een ‘full service’ station betekent, dat er geen medewerkers meer zijn om service te verlenen aan reizigers. Reizigers moeten het doen met een info zuil.

Daardoor zal Tilburg geen sociaal functionerend centraal station meer hebben.

Al eerder heeft het Tilburgs college – na vragen vanuit de raad – er bij de NS op aangedrongen om het NS serviceloket niet te sluiten. Dit gesprek heeft niet tot resultaat geleid. Nu inmiddels zeker is dat het NS serviceloket gaat sluiten, vragen we samen met de PvdA fractie wat het College gaat doen om op een andere manier de serviceverlening op het centraal station van Tilburg te regelen.

Daarom hebben we gezamenlijk de volgende vragen gesteld:

  1. Welke stappen heeft het college gezet of gaat het college zetten om te komen tot een alternatieve invulling voor serviceverlening op het centraal station van Tilburg?
  2. Met welke partijen / vervoerders bent u in gesprek of gaat u het gesprek aan om te komen tot een alternatieve invulling voor serviceverlening op het centraal station van Tilburg?
  3. Wanneer zal er sprake zijn van een alternatieve invulling voor serviceverlening op het centraal station van Tilburg?
  4. Wat gaat het college op korte termijn inzetten als de laatste twee NS medewerkers de luiken van het NS service loket definitief moeten sluiten?
Dank u voor het delen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.