Deze week waren we op bezoek in Biezenmortel op uitnodiging van de familie Bakker. De aanleiding was de onbewaakte spoorwegovergang die op ongeveer 400 meter van het huis van de Bakkers ligt. ProRail wil af van al dit soort spoorwegovergangen omdat in het verleden op allerlei punten in het land ongelukken zijn gebeurd en het gewoon niet veilig is. Spoorgemeenten zijn zich bewust van de wens van ProRail en onderschrijven die mening.

De gemeente zal dus bij alle onbewaakte spoorwegovergangen berekenen of een spoorovergang bewaakt moet worden of moet verdwijnen. Dit gaat op basis van hoeveel mensen gebruik maken van de overgang en op hoeveel meter de volgende overgang weg ligt.

Nu zijn er tussen de 30 en 50 mensen die gebruik maken van deze overgang; dat is te weinig maar de afstand naar de volgende overgang is 2,7 km qua omgang en ongeveer 1 km via rails. Dat schijnt wel te ver zijn maar dat was voor het voorstel dat er ligt niet doorslaggevend. Het vermoeden is dat dit vast te maken zal hebben met de investering van ongeveer 1,5 miljoen die nodig is de overgang te behouden. Maar dat weten we nu dus nog niet zeker. Maar het zijn vaak zeer prijzige investeringen. En het is ieder geval veel geld voor zo weinig gebruikers. De keuze van de gemeente is dus te begrijpen.

De familie heeft bezwaar gemaakt en dat is afgewezen. De familie bracht en brengt de volgende punten aan;

1. Zij wijzen er op dat de mensen die de Walstraat overgang gebruiken alleen mensen zijn die direct in het gebied wonen. Buitenstaanders zullen niet vaak gebruik maken omdat het om een onverharde weg gaat die overal buiten ligt.

2. Ze wijzen er op dat bij de twee dichtstbijzijnde overgangen, als de spoorbomen dicht zijn, het voor kwetsbaar verkeer als fietsers en paarden niet helemaal veilig is omdat je nauwelijks veilig kan opstellen.

Ze willen het liefst dat de besluitvorming uitgesteld wordt omdat:

    • Achter de Walstraat , richting de kern Biezenmortel, zijn bouwplannen voor een nieuw wijkje waardoor de overgang bij de Walstraat voor fietsverkeer belangrijker gaat worden. De familie stelt de vraag of het niet belangrijk is om eerst de impact van de plannen op het gebied af te wachten.
    • Tussen Walstraat en volgende overgang ligt het Franciscus van Asissipark. Op dit park ligt er een infrastructuur van weggetjes waarmee de alternatieve overgang makkelijker en veiliger voor wandelaars/fietsers/paarden te bereiken is. Het park is echter momenteel niet toegankelijk voor de omwonenden.

  • In de buurt loopt er een Van Gogh route, is daar naar gekeken?
  • Dit gebied ligt in het Nationale park Van Gogh. Zijn er daar nog verbindingen bij?

Uiteindelijk moet er volgens Lokaal Tilburg ook naar het totale mobiliteitsplan van Biezenmortel gekeken worden. Veiligheid is echt wel een issue, dat zie je wel vaker terug in een gemiddeld Brabants dorp en er is op zijn minst wel wat werk te verrichten voor de wethouder hier. Want hoe is bijvoorbeeld nu in praktijk het gesprek met de omwonenden over de spoorovergang Walstraat gegaan? Volgens ons is de situatie gewoon veilig en is de sluiting een te grote belemmering voor de dagelijkse gang van zaken.

Ons advies is daarom, om eerst te kijken naar het totale verkeersplaatje van de omgeving en samen met de omwonenden een plan te maken waardoor ieder veilig gebruik kan maken van het gebied.

Overigens waren alle andere politieke partijen zijn ook uitgenodigd, maar de meesten hadden geen tijd om langs te komen.

Dank u voor het delen!