Woensdagavond 20 januari 2021 was er een (digitale) bijeenkomst om te overleggen over de nieuwe fietsenstalling in het dwaalgebied met 200 tot 300 plaatsen. Fractievoorzitter Frans van Aarle heeft deze bijeenkomst bijgewoond. “De inwonersparticipatie was weer een drama en de argumentatie van de gemeente rammelde van alle kanten.” was zijn eerste reactie na afloop.

Lokaal Tilburg gaat daarom het onderwerp agenderen voor de gemeenteraad van 1 februari 2021, samen met LST en PvdA (verder was alleen D’66 aanwezig). “Als wij bewoners centraal willen stellen moeten wij scherp blijven op inwonersparticipatie.”

Veel omwonenden maken bezwaar tegen het plan van de gemeente. Zij vrezen voor overlast door uitgaanspubliek tot laat in de avond, zowel tussen en direct onder hun woningen, in dit nu nog rustige woongedeelte van dwaalgebied.

Omwonenden zien ook voor de gemeente nadelen:

  • Meer fietsverkeer over Oude Markt, want dat is de kortste route vanuit het zuiden van de stad.
  • Slechte vindbaarheid van de stalling en het openbaar toilet. Dit wordt erkend in het bijbehorende Collegestuk. (En dit is ook met veel ontsierende borden slechts beperkt op te lossen.)

Omwonenden stellen daarom een alternatieve locatie voor, namelijk het adres Schouwburgring 135, met een in- en uitgang aan de voor- en achterzijde van het pand. Het is per direct beschikbaar, want het staat te huur op Funda.

Deze locatie heeft nog enkele voordelen:

  • Geen extra overlast, want het ligt in de directe nabijheid van uitgaansgelegenheden en het ligt niet pal onder woningen.
  • Betere bereikbaarheid van de stalling.
    • Beter vanuit west, vergelijkbaar vanuit noord-west omdat de beide ingangen van de fietsenstalling bereikt kunnen worden via de kruising Korte Tuinstraat – Nieuwlandstraat.
    • Beter bereikbaar vanuit oost via Paleisring (langs Kapelhof) .
      NB: Vanuit noord-oost ligt gebruik stalling IJzerstraat voor de hand.
  • Lopend vanaf deze alternatieve stalling zijn de binnenstad en het dwaalgebied even goed bereikbaar te voet.
  • Nieuwlandstraat, Stationstraat, Noordstraat, westelijk deel Tuinstraat en Heuvelstraat zijnHet  precies even ver.
  • Radiopleintje en het stuk van de Heuvelstraat tussen Radiopleintje en Oude Markt zijn beter bereikbaar vanuit deze alternatieve stalling.
  • Oostelijk deel van de Tuinstraat, Willem II-straat zijn dichterbij fietsenstalling IJzerstraat.
  • Daarom, als je goed kijkt, ligt deze locatie net zoveel ‘in het dwaalgebied’ als de locatie Korte Tuinstraat – Langestraat, terwijl dat op het eerste oog misschien niet zo lijkt.
  • Beter vindbaar omdat het aan een doorgaande (fiets)route ligt.
  • Gewenst door horeca-ondernemers en winkeliers aan Radiopleintje.

De omwonenden hopen dat de raadsleden deze lijn kunnen ondersteunen en het college kunnen motiveren om de fietsenstalling op een andere (betere) locatie te realiseren.

Huurprijs die gemeente noemt voor de leegstaande winkelunit aan de Schouwburgpromenade is echter 50 % hoger dan vraagprijs op Funda. (Inmiddels is op Funda de prijs aangepast in ‘n.o.t.k. (nader overeen te komen)’.

Ten slotte is het ook een logische plek, want nu al staan daar tientallen fietsen op het trottoir gestald en ervaring leert dat fietsenstallingen het best tot hun recht komen op plekken waar fietsers toch al hun rijwiel stallen.

Dank u voor het delen!