Dit betreft de inleidende tekst bij informatiebijeenkomst Parkeren & Bereikbaarheid Binnenstad, uitgesproken op 20 mei 2019.
Te beginnen met een dankwoord richting de stakeholders.
“Vrienden”, om met de woorden van onze oud-burgemeester Peter Noordanus te spreken, “vrienden, willen wij een winkelstad worden of een boodschappenstad blijven?”
Deze vraag is de kern waar het vanavond om gaat, wij kunnen urenlang gaan zitten bomen over hoeveel auto’s er op de Cityring rijden, waar ze naar toe gaan en hoeveel parkeercapaciteit wij nodig hebben in onze binnenstad. Maar waar het echter werkelijk om gaat is welke ambities wij hebben met het hart van onze stad, welke ambitie dit College nog heeft met het kernwinkelgebied. Ongetwijfeld een politieke vraag maar dit is wel waar het allemaal om draait.
Om een succesvolle winkelstad te worden moet aan alle voorwaarden voldaan zijn. Het totale pakket aan (rand-)voorwaarden (zoals locatie, reistijd, omvang, winkelaanbod, kwaliteit, de juiste mix van winkels, horeca & vermaak, beleving etc.) bepalen het succes van een winkelcentrum. De belangrijkste randvoorwaarde hiervan is zonder twijfel parkeren en bereikbaarheid. Dat parkeren dreigt steeds meer een ondergeschoven kindje te worden terwijl een goede winkelomzet staat of valt bij een goede autobereikbaarheid en parkeer-mogelijkheden op loopafstand. De werkelijke feiten, de dagelijkse praktijk, toont aan dat autobezoekers gewoon meer besteden dan bezoekers die per fiets of te voet komen, ook in Tilburg (zie rapport o.a. rapport Strabo blz. 7)
Beste mensen, ik wil u graag even meenemen naar een keukentafelgesprekje bij een modaal gezin met 2 dochters, vader Rob, moeder Anne, Fleur (16) en Roos (18) afgelopen zaterdag in Moergestel.
Fleur: “Mam kunnen wij morgenmiddag even naar de Hudson’s Bay in Tilburg, ik heb gave pumps gezien op hun site die nu in de aanbieding zijn voor maar 39 euro!” Moeder Anne is meteen enthousiast en reageert; “Rob, wij hebben morgenmiddag toch niets bijzonders, laten wij gezellig naar de stad gaan voor Fleur en daarna samen een hapje eten, dan hoef ik ook niet meer naar de super”. Vader Rob is echter minder enthousiast: “Kunnen wij dan niet naar Eindhoven, de laatste keer in Tilburg hebben wij een half uur rondgereden om de auto te kunnen parkeren!” Fleur boos: “Maar in Eindhoven is helemaal geen Hudson’s Bay!” Rob: “Dan gaan wij toch gewoon op de fiets, nog gezond ook!”
De dochters in koor: “Die is gek, ik ga echt niet op de fiets, ga lekker zelf fietsen.”
Moeder Anne wijst Rob nog even fijntjes op de weersverwachting en rond de discussie af met de opmerking de pumps in 3 verschillende maten wel even met de creditcard van Rob op internet te bestellen. Geïrriteerd loopt ze van tafel en zet de computer aan!
De negatieve parkeerervaring van Rob in Tilburg was goed voor een minder gezellige avond in Moergestel en een gemiste kans voor onze stad.
Dat dit voorbeeld realistisch is blijkt wel uit een artikel in het Brabants Dagblad van 23 december jl. ik citeer:
“Overvolle parkeergarages en radeloos rondrijdende automobilisten op zoek naar een parkeerplaatsje. Door de gemeente ingezette verkeersregelaars proberen de chaos op de Cityring in de hand te houden met de hulp van drie charmante “parkeerbabes” die automobilisten de weg wijzen naar andere parkeergarages die nog lege plaatsen zouden hebben. Maar ook daar staan ze in rijen voor volle garages. Vier rondjes Cityring en dan eindelijk een plekje gevonden in P-Heuvelpoort moppert een gezin uit Eindhoven.”
Voor de 4 partijen, ONS Tilburg, 50 plus, VVD en Lokaal Tilburg die dit onderwerp op de agenda hebben gezet, gaat het vanavond niet zozeer om rapporten en onderzoeken over mobiliteit, bereikbaarheid en parkeren, geen discussie over wensdenken en realiteit, maar over de dagelijkse praktijk. Wij willen graag de meningen en ervaringen horen van ondernemers, bewoners en vastgoedontwikkelaars die in onze binnenstad werken, wonen en investeren. Die met hun voeten in de klei staan en echt weten wat er speelt.
Wij moeten goed beseffen dat nu de kans is om Tilburg weer op de kaart te zetten als de stad waar je moet zijn voor de ideale mix van shoppen, horeca en cultuurbeleving. Na jaren van stilstand vanwege het shoppingmall debacle wordt nu voor honderden miljoenen geïnvesteerd om onze binnenstad weer mee te laten tellen in de concurrentiestrijd met Breda, Den Bosch of Eindhoven. De transformatie naar winkelstad kan echter alleen slagen als alle randvoorwaarden op orde zijn, goede bereikbaarheid en gastvrij parkeren zijn daarbij essentieel. Een succesvolle winkelstad faciliteert zijn ondernemers maximaal en luistert naar wat de klant wil, zelfs als die liever met de auto naar Tilburg komt!