Afgelopen week is via een bewonersbrief de invoering van betaald parkeren in de wijk Noordhoek bekend gemaakt.
Lokaal Tilburg heeft begrip voor deze maatregel vanwege de parkeerdruk van met name werknemers bedrijven in de omgeving die handig gebruik maken van de huidige gratis parkeervoorzieningen en daardoor veel overlast geven bij de wijkbewoners. Gevolg is echter wel dat de winkeliers in dit gebied, die hier veelal al tientallen jaren ondernemen, geconfronteerd worden met het feit dat hun klanten vanaf 1 januari 2018 betaald moeten gaan parkeren bij de winkels terwijl dit in het verleden gratis was. Enkele winkeliers hebben Lokaal Tilburg dan ook benaderd met de vraag of voor hun klanten ook een mogelijkheid is om “one stop & shop” (eerste 15 minuten gratis parkeren) in te voeren.
Dit is de reden om hierover vragen ex. Art. 47 stellen:
- Klopt de gedachte dat het betaald parkeren in de wijk Noordhoek bedoeld is om de overlast van langparkeerders (werknemers bedrijven zoals CZ, Politie Rgb. West etc.) tegen te gaan en niet als bron van inkomsten voor de parkeerexploitatie?
- Heeft het College begrip voor de onvrede bij de winkeliers in de wijk Noordhoek vanwege het feit dat hun klanten ineens betaald moeten gaan parkeren terwijl dit in het verleden altijd gratis was?
- Lokaal Tilburg heeft inmiddels begrepen dat het invoeren van “one stop & shop” technisch geen probleem is. De vraag is of het College bereid is ook voor de parkeerplaatsen in de nabijheid van de winkels in Noordhoek deze 15 minuten gratis parkeren in te voeren?
Als Lokaal Tilburg hebben we de mogelijkheid om vragen te stellen aan het College: de burgemeester en wethouders van Tilburg. Vragen die eenvoudig te beantwoorden zijn stellen we tijden het Vragenhalfuurtje. Vragen die ingewikkelder zijn, of meer uitzoekwerk vergen, stellen we als Artikel 40 (voorheen Artikel 47) vragen.Heeft u ook een vraag die we aan het College zouden moeten stellen, dan kunt u dat aangeven via: tilburgmaawt.nl.